En af mine bedste kunder, Iværksætter Teit Kjeldsen, kom til mig for to år siden. Han var ude på en mission. Han ville lave en burgerbar der virkelig leverede kvalitet og smag til en god pris. Til det skulle han bruge et godt logo. Nu kalder jeg ham Iværksætter. Men han er også en forretningsmand. Nu, to år senere - har han investeret i en endnu større vision. En vision der krævede det rette visuelle udtryk for at fungere.
D. 03. februrar skriver Teit: “ Hej Camilla, hvornår har du tid til et bette møde? Hjemmeside, logo, menukort og diverse - er emnerne”
Fordi det er så over fedt at arbejde sammen med Teit, har jeg tid imorgen aften... Mange overvejelser senere og en: ´Gør det der føles rigtigt Teit, men det navn dér... Det synes jeg virkelig er skarpt!´ Hvilket resulterer i en sund portion overvejelse og konklusionen:
Vi har en afslappet omgangstone ;)
Ædedolken er født!
Vi starter med Logo, som skal danne grundlaget for resten af den Visuelle Identiet. Der er mange overvejelser i luften og vigtigst af alt, skal man finde en udtryksform der balancerer navnet rigtig godt. Vi mødes og taler meget om Teit´s tanker, forestillinger og hvad vi vover. Han er modig. Det er fedt. Hvem er Ædedolken? Hvad skal han repræsentere og hvem skal han appellere til? Unge, ældre, børn eller forældre? Mest Far? Eller er det Mor? Alle??
Den kreative process
Det skønne ved en kreativ process er ofte at man ender et helt, helt andet sted, end udgangspunktet. Af så mange årsager. Processen er påvirket af alle de overvejelser gjort i forløbet op til visualiseringen. Al den viden og alle de fakta der er indsamlet og lagret i hjernen. Herefter skal hjernen nok begynde at koble input sammen med skabelsen og lige så stille udfolde sig. Det er derfor man kalder det en process*.
Artboards fra Illustrator.
Logo
Det endelige logo
Farverne
Gul stimulerer hukommelsen, signalerer glæde og optimisme. Men den fremmer også kommunikation. Vi vil gerne invitere indenfor.
Rød appelerer til og stimulerer følelser. I Feng Shui siges der; du bør male din fordør rød da det bringer velstand med sig. Rød og også en primær farve som Gul. Og en signal farve, som Gul. De står i kontrast til hinanden og fremhæver hinanden.
Hvid signalerer renhed. Hygiejne og sanitet. Nu er det jo et køkken. Vores kok har skæg. Så det er vigtigt han er ren og hygiejnisk at se på. Desuden står hvis som en god baggrund til navnet.
Karikaturen
Ædedolken har været i faget i mange år. Han sætter virkelig pris på mad. Kvalitet og råvarer. Alt hvad der kan laves selv. Bør laves selv. Han ved hvad der smager. Og man kan smage hans mad. Han er en MAND. Han går sikker og nynner; ´rigeligt med smør´, når han laver sin sovs. Han har arbejdet mange steder i sit liv. De større byer. Set det fine. De små anretninger og de store. Nu vil han bare lave god mad der smager! Til folket, for det er dét, det hele handler om. Værsgo´.
Typografien i navnetrækket
Typografien `ÆDEDOLKEN´ er den bastande ´Lexia`. Lexia er den slags typografi, der siger; skal jeg skære det ud i træ for dig? Den gør at navnetrækket bliver et stempel. Ædedolken bliver slået fast! BAM!
Lexia en en ´slab´ font. Slab er det samme som seriffer. Men når en serif er lige så fed som resten af stregerne i bogstaverne, bliver de altså versionen ´slab-serif´. En af de første registreret (registreret som typografisk design) var Clarendonn (af Benjamin Fox), som mange kender og bruger den dag idag. Den går helt tilbage til 1845. Og vi tænker nok meget det `Vilde Vesten´ når vi ser disse typografier. Hvilket vi i denne sammenhæng, har det rigtig godt med. Da vi har skabt en bar. En brugerbar med en lidt vild hipster cowboy og ægte Ædedolk i baggrunden.
De visuelle rammer
Burgermad er snasket. Meget burgermad er det rene lort. Så er det sagt. Men ikke dette. Dette koncept er god kvalitet, rene råvarer og en fantastisk smag! Så vi skulle finde nogle rammer der kunne signalere dette. Holde kvaliteten i fokus. Ikke så meget hokus pokus. (Et lille hverdags-rim)
For at give dette indtryk af ren kvalitet og smag. Besluttede vi os for en helt stilren ramme omkring identiteten.
Typografien web og tryk
Valg af typografi handler om at komplimentere det detaljerede logo og karikaturen. Futura PT Heavy fungerer helt utrolig godt i heavy og kapitaler til overskrifter - både på tryk og web. Hvor brødteksten bliver mere blød i Futura og står godt til det runde logo. Futura laver den optiske illusion, at være helt cirkulær, men det er den faktisk ikke.
Futura PT er en gennemarbejdet font fra 2007, baseret på en version fra 1995 - der til vores held i norden - indeholder langt flere bogstaver, så vi kan få lov til at skrive vores ´æ, ø og å´. Den er og en rigtig fin blanding af maskulin i Majuskler og mere feminin i minuskler. Hvor intet ondt kan ske... Som man siger. ;o)
Tryksager
Menufolder
Menu folder til at tage med sig, eller kigge på i Burgerbaren.
Plakat
Plakat til vægge og skilte.
Menu til lysskærme
Websitet
Til websitet har det været vigtig at favne samme rene linje som vi har fastsat i vores visuelle rammer: ren kvalitet og smag! Derfor et helt stramt, rent design. Let at navigere i. Lækkert og indbydende at være i.
Se hjemmesiden her: Ædedolkens website - åbner i nyt vindue.
Fotomateriale
Vi var meget enige om stilen i fotomaterialet. Da det jo er det som skal visualisere produkterne og madkonceptet. Så vi var så heldige at have fotograf Henriette Klausen på opgaven. Vi besluttede os for en stil som kunne værne om maden og konceptet, men også at få fremstillet noget fotomateriale som kunne bruges i markedsføringen fremadrettet. Så som facebook, tryksager og diverse. Det er ret vigtigt når man vælger en side hvor billederne er det primære.
Markedsføringen
I og med Teit forstår sig på markedsføring, var han helt klar over at der skulle være en ´Landingpage`/Cover-page mens vi arbejdede på at få hjemmesiden helt klar.
Så vi udarbejdede en lækker side, med en annoncering af åbningen. Hvor og hvornår. Og med den rene kvalitet og smag i fokus. Helt i tråd med den Visuelle ramme vi har opsat for alt andet.
Facebooklove <3
*Hvad er den kreative process: Se denne fascinerende video på YouTube.