Mandag er en god dag for Iværksætteren

Når man selv har taget opgaverne ind, sagt ja tak, eller endda opsøgt dem - så bliver man bare i godt humør når mandag kommer. Jeg glæder mig til de opgaver som venter på mig. Til at komme igang med dem. Det er ACE! Og jeg ønsker for alle, at de får den samme arbejdsglæde i hverdagen, som jeg er så priviligeret, at opleve. 

Når man er selvstændig kan man jo også selv vælge til/fra på opgaver og kunder. Det betyder at man kan fokusere på dem man synes der er givende. Spændende. Sjove. Og det er klart, det gør da én mere tilfreds. 

perfekt i kaffen.png

Idag har jeg lagt ud med et godt møde om Informations Arkitektur hos en ny, men rigtig aktiv, kunde. Der sker bare noget hele tiden. Og det er jo helt vildt spændende. Og så er det bare tilfredsstillende at få lov til at gøre ens arbejde ordentligt. Når fundamentet er i orden på en side, konverterer den bare bedre - det er der ikke skyggen af tvivl om. Og det er faktisk det sjove arbejde: At skabe den der brugerrejse gennem siden. At vide hvad brugeren leder efter når de lander på den side og at give dem dét, de ikke engang véd, de forventer kommer næst. Det er #ace.

God dag herfra!

 

Kontakt mig her, hvis du vil have en snak om din hjemmeside.

Informationsarkitektur & Sitemapping på website

Når man alligevel skal have lavet ændringer på ens site, er det en rigtig god ide at se på ens sidestruktur og hvordan informationerne på siden arbejder sammen - ikke kun for at få bedre SEO(søgemaskine optimering, altså; bedre visning på eks. vis Google søgemaskine) resultater, men for at dine besøgende får den optimale oplevelse ud af at besøge din side.

Her skal den besøgende gerne ende med at finde vej ud til virksomheden, komme i dialog eller med at udfylde book møde formen. De vil jo i virkeligheden gerne i kontakt og søger rådgivning eller specifikke løsninger, virksomheden tilbyder. Så jeg arbejder rigtig meget med link-buidling på sitet. Hvilken landingpage er de startet på og hvad har man brug for herefter.

Når man arbejder med brugeroplevelsen/UX ( UX = user experience/brugeroplevelse)på et website og med informations arkitektur på siden, er man ude i at arbejde på et mere omfattende projekt end blot at lave nogle menupunkter, et par gallerier og lidt tekst - man arbejder for at skabe forløb, oplevelser, gerne aha-oplevelser og forløsning. Det skal tale med brugeren og det brugeren har brug for og forventer. En oplevelse der gør livet lettere. Det kalder man også Service Design, i service design mentaliteten, drejer det sig om at skabe den bedste brugeroplevelse/UX og igennem relevans for din bruger og i sidste ende, selvfølgelig give dine brugere det det i virkeligheden søger. Det kan være et fysisk produkt, et møde, information eller en anden oplevelse/serviceoplevelse.

Så det betyder man faktisk skal kende ens bruger - og alt efter budget, tage højde for det i design og funktioner. For lad os sige det er ældre mennesker, så skal man måske være pædagogisk i ens antagelser omkring hvad der er common sense. For ældre mennesker ved måske ikke at du kan klikke på dét ikon og så henter den aftalen ned til din kalender eller dét ikon, så gemmer den et digitalt visitkort... For blot at nævne nogle få eksempler. Men sagen er at i UX ligger der altså et stort stykke arbejde og afhængigt af kvaliteten af det arbejde, bliver resultatet. 

Et rigtig gennemarbejdet projekt, kræver alt lige fra analyse af din virksomhed, markedet, målgruppen - deres behov, adfærd og forventninger - de oplysninger skal man ud at finde og herefter bearbejde. Så skal der arbejdes med hele strukturen i din side, den måde dine oplysninger og indhold skal være tilgængelige på. Så skal din virksomhed formidles i sprog og det visuelle. I oplevelsen af at besøge dit site. Når man har webdesign på plads, skal alt det bagved understøtte alle de konklusioner, du er kommet frem til, er den rigtige løsning. 

Så er der test fasen - produktet skal gennemtestes - så skal der fyldes indhold på, så skal den testes igennem igen - og så til sidst kører man lige en test om der skulle være døde links, altså sider der ikke er færdige eller eksisterer - henvisninger der havner ude i ingenting og om alt er hvor det forventes. Ved aflevering står det klart at du har et overlegent produkt. I en klasse over gennemsnittet. At din side er en af den slags, man bare elsker at besøge. En af de sider hvor man faktisk ikke tænker over det, men alt er hvor det skal være, det hele duer, man kan bruge ret lang tid på den side... Og man har bare en god oplevelse. Og får en følelse af at dit produkt er kvalitet. For alt fungerer som det skal i denne virksomhed... Det koster selvfølgelig. Det er den dyre løsning. Og enhver der siger de kan gøre det billigt, går på kompromis et eller andet sted. 

Hvis man ikke har råd til den slags kvalitet, er der masser af billigere løsninger. Selvfølgelig er der det. Men man kan ikke både få det billigt, hurtigt og i højeste kvalitet. Det strider mod de fysiske love. Men velvidende lang fra de fleste har samme budget som Georg Jensen, til deres websites, kan man også få fede, holdbare budgetvenlige løsninger her hos for the nude spaces. Sig til hvis du går og overvejer at give din webløsning en opgradering. Kontakt mig her

 

Fra tegning til tees

En process der tager tid, men resultatet bliver personligt og meget mere skræddersyet. For dem der går op i detaljen og feinschmecker omkring deres udtryk. 

 Det startede med en idé om en tomat... Vi synes den var ret god.

Det startede med en idé om en tomat... Vi synes den var ret god.

Vi arbejdede os videre fra tomaten og over i et mere klassisk udtryk der lige så stille udviklede sig. Se processen herunder:

Tegner streger for en ny kunde

Havde et hyggeligt første møde med en ny kunde i onsdags og bliver bare begejstret når kunden først og fremmest ønsker at signalere passion og håndværk. Vi blev hurtigt enige om det ville passe produktet og sammenhængen rigtig godt - at der bliver en håndtegnet streg som grundlag. 

Jeg føler mig da priviligeret når jeg kan inddrage min hobby i mine arbejdsgange. Kunsten bliver at huske tiden - for den forsvinder når jeg tegner. Puf! Så var tiden gået og jeg har været et andet sted imens. Det er en rigtig dejlig følelse.

Så jeg nyder en fredag på job, med mine blyanter og papir. Jeg løfter her sløret for ´the working process´ - for det ér en længere process at gøre det du ser på billedet, trykklart. Men jeg skal nok holde bloggen opdateret...

Først tegner jeg en del udkast af kundens og min idé. Når jeg synes jeg er ved at være i rette udtryk og proportion, skal den rentegnes - her er det fedt at have de rette redskaber til jobbet. Altså, gode tuscher. Når tegningen står klar og fin, skal den bearbejdes i Illustrator. Når den er færdig i Ai, skal der tilføjes eksterne elementer - og muligvis også lidt håndtegnet lir´ i form af blade osv... Nu må vi se hvad der klapper.

Så hvis du vil se nogle rigtig fede sregtegninger, så se lige de her sider:

http://www.evaviktoria.dk

http://donkenn.tumblr.com

Man skal støtte Iværksætteriet

Iværksætteriet er det der driver udviklingen i erhvervslivet frem. Nogen tror det er penge, men uden passionen og lysten til at skabe, ville vi ikke have den samme kreativitet - for tro mig; det er de færreste der bliver velhavende af at være Iværksættere. 

Nej... Det handler om at have drivkraften. Drivkraften til at arbejde - hårdt og længe på din idé. Finpudse den. Søge råd, hjælp og igen; arbejde, arbejde, arbejde. Men Iværksættere er bare vigtige for vores lille land. Eller for vores verden. Det at arbejde for at en idé skal se dagens lys uden økonomisk vinding, som drivkraft - gør at flere uspoleret ideer og smukke ideer blomstrer. Der er ikke en kæmpe maskine der står bagved og siger der ikke er potentiale i din idé, læg den på hylden og tjen os nogle penge i stedet. Man er sin egen herre og kan eksperimentere sig frem til den helt rette løsning. 

Derfor glæder jeg mig rigtig meget til mig at mødes med en ny Iværksætter idag. Hun har en god ide og jeg er spændt på at høre om den og hjælpe hende på vej. Der er ikke noget mere opløftende end folk der vil hjælpe, fordi man kan og den mentalitet dyrker jeg også, her, i for the nude spaces. Derfor tilbyder ftns da rådgivning til Iværksættere. 

Se engang denne geniale opfindelse... Det er Iværksætteri krydret med en god portion Innovation. Det er super sejt!

http://www.nin.dk

http://vaekstguiden.dk/nordjylland_nin/0/3

Samler tråde... eller pixels.

Okay, jeg sidder og er i færd med at samle trådene i projekt I LOOOOVE KUNSTEN - nårh nej! Det var jo De Digitale Dage og KUNSTEN projektet drejer sig om, min kærlighed til side - projektet for øje! Man skal have styr på hvert lille pixel. Dette er jo i bund og grund et digitalt koncept, e-koncept...

Read More

Kunder - roden til alt godt...

Man kender det - man har siddet og arbejdet på et produkt rigtig længe. Lavet det perfekt grid. Fundet den helt rette font, variationerne, størrelserne. Formaterne er på plads. Indholdet skal passes til, justerets. Matches med andre elementer... Der er lagt rigtig meget arbejde i. Ens baby er født... Man er helt vildt begejstret når man har et midtvejsmøde med kunden! '

And they´re like: "Hem...." 

"Jeg har nogle kommentarer." (som helt konflikter med det der blev sagt til brief)

"Den der margen dér - den er for bred. Det konflikter med resten af magasinet (og man ved bare den er nøjagtig, helt præcist, på ingen måde i konflikt med noget for det er helt samme grid!!!) og så den der produkt specifikationen dér (som er copy/paste fra kundens dokument) er ikke korrekt og jeg er ikke vild med det. Nej... Der er noget med de logoer på forsiden (som ikke er logoer, men placebo txt fordi kunden ikke har leveret dem som aftalt) som ikke fungerer.

... sukh! Lige der - lige i det øjeblik ... et splitsekund, er det personligt. Man tænker et splitsekund; skal vi tage den udenfor? Er det dét du siger? Impulsen rejser ned i hånden og knoerne bliver hvide... Men stop nu lige. Er det ikke lige nøjagtig det her der udvikler os? Står man ikke bare overfor en kommunikativ udfordring? Er det ikke her, ved uoverensstemmelser, uenigheder at vi både vokser personligt og professionelt? Jeg tror det. Man skal nok lige træde tilbage og se på hvad en principfast kunde faktisk giver os. Ud over de er kernen i vores forretning - sørger de for vi ikke stagnerer. Hvis de aldrig var uenige og pressede os, ville vi jo ikke flytte os nær så meget. Vel?

Dermed ikke sagt, at det ikke virkelig tilfredsstillende - når en kunde bare elsker det man har lavet - det er da rendyrket lykke og en bekræftelse af at man kan! Eksempelvis fik jeg en rigtig god anbefaling af en ny kunde, RAW products og ryger da øjeblikkeligt op i referencer!

Men, note to self; kritik kan være konstruktiv. Det er bare min pointe! God dag derude...