Her bor for the nude spaces

Når man ligger med forårs snue som halvdelen af Danmark pt., varmer det mit lille hjerte at kigge på mit firmaskilt. Nurrrh... Se det søde lille skilt! 

Tænk at en metalplade kan gøre én glad. Men det gør den. Et lille skridt for menneskeheden, men et stort skridt for ftns*. 

 Firmanavnet på døren Algade 44, 9000 aalborg <3

Firmanavnet på døren Algade 44, 9000 aalborg <3

*ftns = for the nude spaces

Samler tråde... eller pixels.

Okay, jeg sidder og er i færd med at samle trådene i projekt I LOOOOVE KUNSTEN - nårh nej! Det var jo De Digitale Dage og KUNSTEN projektet drejer sig om, min kærlighed til side - projektet for øje! Man skal have styr på hvert lille pixel. Dette er jo i bund og grund et digitalt koncept, e-koncept...

Read More

Mit KUNSTEN-kit

Skitseblok; Tjek. Kamera; Tjek. Skriveredskaber; Tjek. Kort; Tjek. Og så den der dims til at måle med; Tjek. Ok. Jeg er klar til at visualisere og arbejde. Det kan godt være jeg strækker tiden mere end nødvendigt når jeg først er der - meeeen... når man som jeg har tangerende ærefrygt for kunst og føler mig som i moders liv i blandt kunsten - kan tiden kun gå for hurtigt! Desuden skal jeg gøre observationer af gæsterne - ja, den slags info kommer jo ikke af sig selv.

 Kunsten-kit - så skulle jeg være klar til en formiddag i fornemt selskab med bla.: Wilhelm, Poul, Max, Kurt, Michael og den skønne Julie.

Kunsten-kit - så skulle jeg være klar til en formiddag i fornemt selskab med bla.: Wilhelm, Poul, Max, Kurt, Michael og den skønne Julie.

Kunder - roden til alt godt...

Man kender det - man har siddet og arbejdet på et produkt rigtig længe. Lavet det perfekt grid. Fundet den helt rette font, variationerne, størrelserne. Formaterne er på plads. Indholdet skal passes til, justerets. Matches med andre elementer... Der er lagt rigtig meget arbejde i. Ens baby er født... Man er helt vildt begejstret når man har et midtvejsmøde med kunden! '

And they´re like: "Hem...." 

"Jeg har nogle kommentarer." (som helt konflikter med det der blev sagt til brief)

"Den der margen dér - den er for bred. Det konflikter med resten af magasinet (og man ved bare den er nøjagtig, helt præcist, på ingen måde i konflikt med noget for det er helt samme grid!!!) og så den der produkt specifikationen dér (som er copy/paste fra kundens dokument) er ikke korrekt og jeg er ikke vild med det. Nej... Der er noget med de logoer på forsiden (som ikke er logoer, men placebo txt fordi kunden ikke har leveret dem som aftalt) som ikke fungerer.

... sukh! Lige der - lige i det øjeblik ... et splitsekund, er det personligt. Man tænker et splitsekund; skal vi tage den udenfor? Er det dét du siger? Impulsen rejser ned i hånden og knoerne bliver hvide... Men stop nu lige. Er det ikke lige nøjagtig det her der udvikler os? Står man ikke bare overfor en kommunikativ udfordring? Er det ikke her, ved uoverensstemmelser, uenigheder at vi både vokser personligt og professionelt? Jeg tror det. Man skal nok lige træde tilbage og se på hvad en principfast kunde faktisk giver os. Ud over de er kernen i vores forretning - sørger de for vi ikke stagnerer. Hvis de aldrig var uenige og pressede os, ville vi jo ikke flytte os nær så meget. Vel?

Dermed ikke sagt, at det ikke virkelig tilfredsstillende - når en kunde bare elsker det man har lavet - det er da rendyrket lykke og en bekræftelse af at man kan! Eksempelvis fik jeg en rigtig god anbefaling af en ny kunde, RAW products og ryger da øjeblikkeligt op i referencer!

Men, note to self; kritik kan være konstruktiv. Det er bare min pointe! God dag derude... 

 

This time is now

´Jeg har ikke tid´... Det er der jo ingen der har. Det er noget vi tar´.

Tid kan vi ikke styre. Vel? Vi kan ikke eje den. Købe mere... Måske det er derfor den er SÅ attraktiv - alle snakker om den, tiden. Alle er så OBS på den. Tiden styrer vores dag. Uge. Måned og vores år. Fok siger; jeg har ikke tid, jeg har ikke tid... Vi vil ha´ tid. Mere tid. Bare lidt tid. Bare 5 minutter på sofaen. I en lille solstråle. Til at være ude. Trække vejret. Mærke foråret der er derude. Vi kigger ud af vinduet. Ser tiden gå i årstiderne. Vi ser foråret i lysets varme nuancer. Men er ikke derude, i det. Hvorfor? Det er livet.

 

Igår er væk og imorgen - hvem ved hvad den bringer? Men lige nu. Det er alt vi har. Og nu er alt. Tag en pause. Træk vejret. Mærk lyset. Det har jeg tænkt mig at gøre. Vi ses! 

 Lige nu er alt.

Lige nu er alt.

for the nude spaces går IVS

for the nude spaces er jo en iværksætter virksomhed. Jeg har bare ikke et selskab endnu. Men når man så står og vifter med IVS (Iværksætterselskab*) og avdokater postulerer** det er en ret fed idé Annette Vilhelmsen har adopteret (fra bla. Norge og Sverige, hvor selskabsformen har haft stor succes***), overvejer jeg ret kraftigt at stifte det selskab dér. Det koster dig kun 1 kr. Og muligheden er virkelig oprettet for at give en hjælpende hånd, til iværksætteriet i Danmark.

 I reflekterende stund - med stregen - ved for the nude spaces at det er hårdt arbejde, selvom det kun koster 1 kr.

I reflekterende stund - med stregen - ved for the nude spaces at det er hårdt arbejde, selvom det kun koster 1 kr.

Der er selvfølgelig nogle krav forbundet med at stifte og drive et selskab. Også et IVS. Men eftersom min lille virksomhed allerede er seriøs forretning og jeg stadig har en del ambitioner, så er de her krav fornuftige nok. 

Eksempelvis, så skal man, som ved ethvert selskab stiftet, have en bestyrelse. Det har i sig selv en del fordele; eftersom du selv sammensætter din bestyrelse, kan du sørge for det er mennesker med kompetencer og værdier der støtter din virksomhed. Du har pludselig et meget tæt og troværdigt rådgivning- & sparringsnetværk. Så udnyt potentiale i en bestyrelse. Tænk lige lidt over hvem der kan bidrage til dit professionelle liv. 

Så skal du holde 25% af din fortjeneste i virksomheden, indtil du har kapital på 50.000 kr. som så skal skydes ind i et ApS. Se, dette er fornuft i mine ører.  En rigtig god aftale. Du holder kapital i virksomheden men kan stadig forvalte 75% af overskuddet**** som du vil. Er det ikke fornuftigt nok at lade lidt stå på kontoen? Som far og mor altid siger; ´brand ikke det hele af på én gang´. 

Det er klart, hvis ikke du er helt seriøs omkring at starte en virksomhed, er det nok ikke en skide god idé at stifte et IVS. Så kan du jo starte med en enkeltmandsvirksomhed. Og hvis du tænker det er en let måde at forbruge lånte penge, uden at skulle betale dem tilbage til banken igen, får du kæmpe problemer. For det skal man altid. Banken skal ALTID have sine penge tilbage. Det er alle os andre der ikke får penge når nogen går konkurs. 

Men har du en enorm lyst til at etablere din egen forretning. Drive den. Se den vokse og måske endda kunne bidrage med arbejde og løn til kompetente mennesker, så spring ud i det, med mig. Jeg synes det er hårdt, men det er jo også tilfredsstillende.  


* Erhvervsstyrelsen forklarer krav og regler her

**En blødere forklaring får du her

***Hvis det er spændende for dig, læs lidt mere her

****Hey! Bare rolig - løn anses for at være en form for udgift, ikke overskud, fordi du netop har et selskab hvor du nu er ansat. Wink wink.

Hvilken font er du lun på for tiden?

Jeg var i møde med Mie fra kalejdoskop i mandags. Hun er i sig selv inspirerende - og meget venlig, men da hun så spørger; vil du låne den her? ... er jeg helt solgt:

 Retro Fonts af Gregor Stawinski - me in looove

Retro Fonts af Gregor Stawinski - me in looove

Det er ikke nogen hemmelighed at jeg er forelsket i typografi. Det er så smukt og tror for alvor jeg forstod skønheden i typografi da jeg læste Niels Heie´s ´At tale til øjet´ - hvor han prøver at forklare gestalt lovene*, med typografien. Og det var som om det skrevne sprogs kompleksitet gik op for mig dér. En ting er mellemrummet der skaber ord, noget andet er sammensætningen af bogstaver der former lyden og betydningen, men typografien er jo smuk fordi den både er forskellig i hvert bogstav, men I en god font/skrifttype, kan du alligevel se at dét 'a´ og det ´b´ hører til samme familie.  Det er ret fascinerende. Når man tænker over det ... Tænk lige over det. 

IMG_2564.JPG


De fleste der arbejder med at opbygge for eksempel websites, bruger også disse Gestalt love i deres arbejde. Når man støder på en side og man siger den lyd der, Wåh... fordi man ikke kan overskue den - så burde der ha´ været lidt gestalt ind over. Men folk der arbejder med typografi har som regel også en font de ikke kan stå for. Jeg er ret vild med den der hedder Adelle for tiden. God webfont. Men synes også den kan gå på tryk i Italic eller større format. Har du en? En font du lidt for tit ender med at bruge? Hvilken font er du lun på for tiden? 

*Læs om Gestalt her 

IMG_2566.JPG
IMG_2567.JPG


Slår op med facebook ... måske ... på et tidspunkt ...

Det er deltidarbejde at holde sig opdateret på regler omkring markedsføring via sociale medier*. Nu er der kommet en revideret udgave af facebooks regler, pr. 18.12.13. Og den forrige opdatering var allerede i september. Så noget tyder på, at der hele tiden er nye muligheder, der kræver nye regler og tilpasning. 

  Slår op på facebook (fik du den? ... en lille ordleg ... slår op ... som i opslag ... thøhø)

Slår op på facebook (fik du den? ... en lille ordleg ... slår op ... som i opslag ... thøhø)

Og derfor vælger mange virksomheder at outsource deres facebook aktiviteter til bureauer der arbejder professionelt med sociale medier. Eller vælger at afsætte x antal timer til én markedsførings ansvarlig. Det er et tidskrævende job. 

Sociale medier er en elektronisk organisme, den lever også mens du ikke er til stede. Jo mere fraværende du er, jo mere udvikler den sig udenom dig. Jo mere involveret du er, jo større en del bliver du af udviklingen. 

Efter mange virksomheder har opdaget fidusen af at være en del af udviklingen, og i særdeleshed benytter facebook til at involvere deres målgruppe, har facebook måtte tilpasse reglerne**. 

De regler er der, dels for at beskytte brugere mod en massiv mængde spam fra virksomheder, men også for at facebook selv kan tjene flere og flere penge. Vi kan lige så godt være ærlige. 

Facebook har jo ændret reglerne, det betyder at den organiske rækkevidde*** er reduceret fra facebooks side af, med op til 80%!!!  Du kan læse mere om det her
Du der har en side til din virksomhed eller interesse, har nok lagt mærke til at der bare ikke er særlig mange der ser dit opslag, eller liker og kommenterer som før? Dig der er privatperson har nok opdaget at det meget er de samme privatpersoner du ser opslag fra og mange af de virksomheder eller grupper som du har ´synes god om´ aldrig rigtig kommer frem på din væg mere? Der er fordi facebook igennem en lang periode har været i færd med at indsnævre mulighederne for ´gratis´ markedsføring via facebook, markedsføring der faktisk er interesse baseret og meget relevant for facebooks brugere. Så hvorfor forringer facebook dog deres servicegrundlag? Det gør de fordi facebook er blevet en børsnoteret virksomhed der skal tjene penge.**** Øv øv... fordi, det betyder at hele ideen med facebook; den frie informationsdeling, de selvvalgte interesseområder og ens oplysningsgrundlag gradvist bliver reduceret. Og så er det sjove jo ved at forsvinde lidt. 

Så ender det alligevel med at markedskræfterne styrer hvilket indhold vi bliver eksponeret for på facebook og relevansen af facebook, for os brugere, forsvinder. 

Indtil da, kan du altid kontakte mig hvis du vil have lidt råd og vejledning. Kontakt mig her.


*Det er ret vigtigt at tage højde for dansk markedsføringlovgivning, det hjælper forbrugerombudsmanden med her.

**Læs facebooks regelsæt for virksomheds aktivitet her.

*** Organiske rækkevidde betyder den naturlige deling og eksponering du får fra dine fans/venner når du laver et opslag fra en side du har oprettet. Alternativt, kan du nu købe dig til det der før svarede til den naturlige organiske rækkevidde via facebooks feature "boost". 

****Læs mere om hvad der faktisk sker bag kulissen her.

Kommer lige så stille på plads... Wup Wuuup!

Når man starter en virksomhed er der opgaver der skal passes. Én af de sjovere er klart at købe ind til kontoret og komme på plads. for the nude spaces´ space tager stille og rolig form og Daniel, min gode kontormate, er så god og hjælpsom. Han hjalp med at bære op ad den store granittrappe i tårnet. For så at acceptere mit larm og snak, mens jeg samlede de nye møbler.

  Tak til IKEA og Svenskere - jeg elsker Svenskere!

Tak til IKEA og Svenskere - jeg elsker Svenskere!

  Godt man er et teknisk geni!

Godt man er et teknisk geni!

Den slags skal man også bruge tid på når man etablerer sin virksomhed. 

Imorgen vil jeg bruge lidt tid på at sætte nogle af mine værker på på væggen. Indtil videre har jeg kun ham her; Åge ... han gør mig i godt humør og er altid god for en snak eller et godt råd. Åge er min personlige rådgiver - hvilket forklarer utrolig mange ting. Og det er vigtigt for mit at der er ting der inspirerer mig der hvor jeg arbejder. Det gør Åge. 

image 2.jpeg

Og TRALAAAAHHH! Jeg er glad og føler mig helt til rette.

image 4.jpeg

Nytårsfortsæt?

Så her inden Jul besluttede jeg mig for at der måtte en livsstilsændring til i det nye år. Hvilket min søn på 14 stillede sig enormt kritisk overfor. Så allerede dér er jeg fulgt godt på vej. Men én ting er helt sikkert - man skal kigge mere op.

Men hvad gør du? 

nytaarsfortsaet2014.png

Kampagnefilmen - det fine resultat

 Som en del af Jubilæumsfesten, udarbejdede vi en kampagnefilm. Det var både sjovt og forløsende. Bag sådan en optagelse ligger der en masse forarbejde. Det er vigtigt at alle kampagnens aspekter er udarbejdet i en medieplan og der er lavet en god konceptbeskrivelse + projektformulering til de impliceret. For eksempel var de skilte, der ses, en vigtig del af resten af kampagnen og derfor vigtig at have fokus på i filmen. Så jeg har brugt mange timer på skrivearbejde som projektformulering, konceptbeskrivelse og -forløb inden vi gik igang med noget overhovedet. Det er altså også en vigtig del af den her slag arbejde. 

Filmen er optaget og redigeret af Martin Simonsen. Stjernerne er hhv. Thomas Munk, Barchefen og Martin Klyvø, Indehaveren.

 Da hele kampagnen var færdig, ville vi gerne følge op på dagen og vise folks reaktioner - og sige tak til alle dem der havde leget med. Det blev til filmen herover. Det handler om at være gavmild og få smilet frem. Det er vigtigt, både for en virksomhed, men også på et personligt plan. 

Behind the scenes: Cafeministeriets 10 års Jubilæum

På dagen, d. 14. august 2013 kl. 10:00 skulle vi jo lancere videoen i ser ovenover. Når den først blev offentliggjort skulle alt være klar. Dvs. vi skulle ha planlagt og koordineret alt på forhånd. Så er det godt