Tænk din markedføring inspirerende, engagerende - som denne kampagne

En kampagne fra IBM som i den grad inspirerer og engagerer. Fordi den er genial-relevant*.

Hvordan får man sit budskab igennem i ens markedsføring? Hvordan gør man det relevant? Se på IBM her. Og lad dig inspirere. For denne kampagne er virkelig inspirerende! Hvis du, lige som jeg, får en enorm appetit på at tænke og udføre din markedsføring anderledes, i dette øjeblik - så er jeg et opkald væk! 

Hvad synes du om video´en her? Finder du den inspirerende?

Der er rigtig mange måder at markedsføre sig på. Og lige så mange holdninger til hvad der er mest effektivt. Det er trættende i længden at høre på. Også lidt kedelige at se på. Men så kom denne kampagne! Og se lige hvor stor en impact det gør, i menneskers liv. Modtageren får unægteligt en følelse af at IBM oprigtigt interesserer sig for dem. IBM vil gerne høre deres gode ideer - men de viser også at de kender deres behov. Og det er lige dér hele genial-relevansen opstår. Når du kender din målgruppes behov.

 

- tyg på det lidt. Hvad sker der når man imødekommer et behov?

 

Man bliver glad, ik?

Det er den der lille bitte følelse man får inde i maven, når man opdager hvor genial-relevant denne kampagne er - i sammenhængen, byrummet, for modtageren - den der kriller, boblende fornemmelse. Det er dén du vil finde frem i din målgruppe. Er du med? Ved du hvorfor den form for markedsføring virker? Fordi det er en følelse du skaber. Og følelser hænger fast i folk. Følelser skaber en erindring.** Et øjeblik. En oplevelse.

I mit eget arbejde, får man af og til kunder som virkelig tør gå efter følelserne. Da Cafeministeriet i Aalborg skulle fejre deres 10 års jubilæum, turde de netop dét. Så vi lavede en rigtig sjov kampagne, i stedet for en standard reception, som er sådan lidt (kedelig) traditionel. (Læs mere om kampagnen her.) Vi gik efter at give noget tilbage til alle de gæster som havde gjort det muligt at fejre 10 års jubilæum. Gøre noget for dem. Gøre folk glade. Det fik vi fantastisk respons på. Facebook boblede med indslag og vi lavede sågar endnu en film for at opsummere dagen efterfølgende:

Eller da UCN skulle have visualiseret ´De Digitale Dage´ på KUNSTEN i Aalborg. Her fik jeg også lov til at være med og vi gik all in. Med en stor installation på KUNSTEN, som visualiserede hvordan KUNSTEN ser ud den da idag, efter den store revitalisering af bygningen, fik jeg virkelig lov til at sprede mine konceptudviklings-vinger. Det var vigtigt for os at man kunne opleve og få en følelse med sig hjem, efter et besøg på vores installation. Den kan du læse mere om her og her.
 


Lyder det som noget du trænger til? En god gang sjovt markedsføring? så henvender du dig bare til mig - benyt dig af kontakten herunder:

*Genial-relevant er et udtryk jeg lige har opfundet fordi jeg mener det mangler. Ofte.
** Buyology af Martin Lindstrøm (En bog fyldt med gode videnskabelige undersøgelser af markedsføringen effekt på mennesker.)

Sociale Medier: Annoncering på Instagram

Annoncering på Instagram; hvordan & hvorfor? 

Instagram har åbnet op for sponseret indlæg og annoncering. Det betyder man nu, ligesom på facebook, kan spamme ens følgere og ens følgeres venner med købt se-tid. 

Om ikke instagram i hele sin ånd, handler om intimitet og guilty peasures... Det vil jeg ikke hårdnakket påstå. Derfor kan jeg godt tro at annonceringen vil spolere det ellers så skønne åndehul vi havde i Instagram appen. 

Okay, så nyhed eller ej, det er så facebook der ejer Instagram nu. Det kan forklare hvorfor du skal gøre sådan her, for at annoncere på Instagram:

1.Du har selvfølgelig en Instagram konto og kan huske dine loginoplysninger. Så hvis ikke du allerede har en Facebook for Business Manager konto, skal du lige oprette sådan en.

 Scroll ned i bunden og start!

Scroll ned i bunden og start!


 

2.Forbind din konto på facebook, med din Instagramkonto:

 Klik på virksomhedsindstillinger:

Klik på virksomhedsindstillinger:

 Så vælger du Instragram-konti

Så vælger du Instragram-konti

 Skriv dine login oplsyninger til den konto du gerne vil administrere

Skriv dine login oplsyninger til den konto du gerne vil administrere


 

5. Tilføj alle dine kunder/sider

 Hvis du tilføjer dine kunder/sider her - kan du nemlig allerde nu, gå igang med at oprette annoncer for dem - både på facebook og nstagram - i næste trin!

Hvis du tilføjer dine kunder/sider her - kan du nemlig allerde nu, gå igang med at oprette annoncer for dem - både på facebook og nstagram - i næste trin!


 

4. Gå ind i Power-editor (men den virker ikke i Safari - brug Chrome)

instagram-annoncering

 

6. Følg facebooks vejledning - find den her

BUM! Men overvej det inden du begynder at annoncere på Instagram. Tænk over hvorfor du vil gøre det og hvordan. Det skal være så relevant som overhovedet muligt for dine følgere - så det virker som en service du yder, frem for at du forsøger at sælge dem noget.

Som når jeg nu siger; hvis du har brug for hjælp til det her, så ring eller skriv til mig... 

The question is no longer ‘Should I be doing social?

Om at modtage godt råd, når det bliver kastet i nakken på dig... Det hedder ikke længere: Bør vi - det hedder; hvordan gør vi? Sociale Medier er kommet for at blive - og i konstant udvikling. Som en levende organisme der alle vegne. Get use to it. Get to use it. Få en strategi!

"This year, social is one of the most important channels you can leverage for increasing your marketing ROI. The question is no longer ‘Should I be doing social?’, it’s more about ‘How can I optimize social for the best ROI?’ Social is now a strategy that must be present in every aspect of your marketing campaigns, from content strategies to advertising to customer service. Every function in your company should enroll social media as an underlying support theme. 

Download Marketo's Definitive Guide to Social Marketing to see how integrating social into all your campaigns can drive customer engagement, new business, and most importantly, revenue. Click here: http://bit.ly/1Jw9Dut 

 
The question is no longer ‘Should I be doing social?’, it’s more about ‘How can I optimize social for the best ROI?’
— - Mike Crosson
 

This guide has everything you need to implement and optimize your social marketing efforts for 2015 and beyond. You'll learn how to: 
- Establish guidelines that can help your entire organization become more active on social networks
- Turn your customers into powerful brand advocates
- Take advantage of specific tactics for Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, and Pinterest
- Incorporate social marketing into every stage of your sales funnel
- Effectively measure social marketing to determine real business ROI 

Click here to download this free guidebook: http://bit.ly/1Jw9Dut 

Remember to share this with your friends and colleagues that you think might benefit from it, too. Sharing is caring! 

Here’s to your success, 

Mike Crosson
Moderator & Publisher
www.SocialMediopolis.com"

 

Jeg er så enig med Mike Crosson.

Der ér faktisk stadig folk der forholder sig skeptisk overfor SMM (Social Medie Markedsføring). Men faktum er at når nogen er nysgerrige på din virksomhed, eller dit produkt - så søger de viden... På Facebook, Instagram, Linkedin, YouTube, Google+ ... fordi de er bevidste om at det er her, på disse medier man kan få en dialog me dig - et kig bagved den polerede website-facade. Og er du til stede på disse medier og dine brugere finder dig - viser du at du forstår deres behov. For du er jo lige der hvor de søger. Står med åbne arme og siger; følg med mig, min ven. Det er et godt udgangspunkt. Så skal dit indhold jo leve op til forventningerne. Være kontinuerligt. Og spændende. Så du kan få den ROI alle snakker om. ;)

Ps. Dermed ikke sagt at man skal sætte alle kræfter ind på facebook!! Bestemt ikke. Hvis du gerne vil have lidt indsigt i diverse medier og hvordan man kan bruge dem i virksomhedsregi - så henvend dig til mig, eller download nogle af de fine e-bøger der linkes til her. 

 
 

Online strategi, strategi, strategi...

Ordet ´strategi´tager pusten fra mange. Man tænker at det er en kæmpe mundfuld som er umulig at købe sig fra...

Det kan det også sagtens være. En stor mundfuld. Og relativt dyrt. Alt efter ambitioner og målsætninger. Men det kan også være en lille overskuelig plan. 

En strategi er en plan for hvordan man når ens mål - og den eneste måde hvorpå man effektivt når ens mål.
— Camilla L. Schulze - Indehaver af ftns

Derfor er det en god investering at lave en online strategi - hurtigst muligt. Find ud af hvad der er dine målsætninger og hvad der skal til for at du kommer derhen. Skriv det ned. Kig på det og noter dig hver gang du har nået et delmål. Det et altid fedt at skrive den der sms: "Vi skal fejre - tager du bobler med?" For når man laver en strategi - en plan, med delmål - som man når, kan man netop fejre at indsatsen giver pote. 

Det et altid fedt at skrive den der sms: Vi skal fejre - tager du bobler med?
  Og så få den der MMS tilbage: "Er på vej... Har også kage med!"

Og så få den der MMS tilbage: "Er på vej... Har også kage med!"

Ikke at lave en strategi, vil være som at sige; jeg vil gerne over vejen - derhen - så jeg tager lige bind for øjnene og går... Og så er der heller ikke så mange åbentlyse grunde til at fejre med den metode. Nærmere tvært imod.

Hvad kan man så lave en online strategi for?

Du kan lave en strategi for alt hvad der er et mål. Eks.: 

  • Vi vil gerne være den restaurant i byen, regionen eller landet, der er kendt for at være 100% bæredygtig
  • Jeg skal øge min omsætning med 100% inden for en periode på 4. kvartaler
  • Vi vil have vores CSR strategi bliver kendt blandt vores kunder
  • Vi skal have udarbejdet en ny Visuel Identitet som skal brandes til en specifik målgruppe med det resultat til følge. 
  • Vi vil gerne have flere møder, fordi det er her vores slag sker. 
  • Vi vil sælge flere køkkener, biler, huse, smykker... The sky is the limit som man siger. Der er lige så mange variationer i målsætninger, som der er forskellige virksomheder. Og den strategi man vælger at bruge i sin online markedsføring, eller off-line markedsføring, skal tilpasses dine behov.

I denne Cross-media strategi havde vi nogle KPI´er (key performance indicators) der hed øget mødebooking, øget trafik til hjemmesiden; unikke besøgende/sessionstid/sessioner/nyhedsbrev, facebook likes og leads til hjemmesiden, Google Pagerank, AdWords, søgeord på Google og Page Rank. Vi fastsatte nogle mål og sørgede for at overvåge resultaterne med de rette overvågningssystemer. 

 

... altså, man kan lave en strategi for alt. Jo mere specifik og effektiv det forventes den skal være, jo mere tid skal der investeres i at sikre de kanaler, metoder og taktikker man vil benytte, også afføder de ønskede resultater. Og ja, det kan man godt sikre. Det er den slags jeg laver: kontakt mig her, hvis du synes det lyder relevant for dig og din situation. Eller hvis du bare har brug for lidt sparring til at komme igang med din online markedsføring - som en strategi jo grundlaget for.

Det vigtige er bare at der sker noget. 

Informationsarkitektur & Sitemapping på website

Når man alligevel skal have lavet ændringer på ens site, er det en rigtig god ide at se på ens sidestruktur og hvordan informationerne på siden arbejder sammen - ikke kun for at få bedre SEO(søgemaskine optimering, altså; bedre visning på eks. vis Google søgemaskine) resultater, men for at dine besøgende får den optimale oplevelse ud af at besøge din side.

Her skal den besøgende gerne ende med at finde vej ud til virksomheden, komme i dialog eller med at udfylde book møde formen. De vil jo i virkeligheden gerne i kontakt og søger rådgivning eller specifikke løsninger, virksomheden tilbyder. Så jeg arbejder rigtig meget med link-buidling på sitet. Hvilken landingpage er de startet på og hvad har man brug for herefter.

Når man arbejder med brugeroplevelsen/UX ( UX = user experience/brugeroplevelse)på et website og med informations arkitektur på siden, er man ude i at arbejde på et mere omfattende projekt end blot at lave nogle menupunkter, et par gallerier og lidt tekst - man arbejder for at skabe forløb, oplevelser, gerne aha-oplevelser og forløsning. Det skal tale med brugeren og det brugeren har brug for og forventer. En oplevelse der gør livet lettere. Det kalder man også Service Design, i service design mentaliteten, drejer det sig om at skabe den bedste brugeroplevelse/UX og igennem relevans for din bruger og i sidste ende, selvfølgelig give dine brugere det det i virkeligheden søger. Det kan være et fysisk produkt, et møde, information eller en anden oplevelse/serviceoplevelse.

Så det betyder man faktisk skal kende ens bruger - og alt efter budget, tage højde for det i design og funktioner. For lad os sige det er ældre mennesker, så skal man måske være pædagogisk i ens antagelser omkring hvad der er common sense. For ældre mennesker ved måske ikke at du kan klikke på dét ikon og så henter den aftalen ned til din kalender eller dét ikon, så gemmer den et digitalt visitkort... For blot at nævne nogle få eksempler. Men sagen er at i UX ligger der altså et stort stykke arbejde og afhængigt af kvaliteten af det arbejde, bliver resultatet. 

Et rigtig gennemarbejdet projekt, kræver alt lige fra analyse af din virksomhed, markedet, målgruppen - deres behov, adfærd og forventninger - de oplysninger skal man ud at finde og herefter bearbejde. Så skal der arbejdes med hele strukturen i din side, den måde dine oplysninger og indhold skal være tilgængelige på. Så skal din virksomhed formidles i sprog og det visuelle. I oplevelsen af at besøge dit site. Når man har webdesign på plads, skal alt det bagved understøtte alle de konklusioner, du er kommet frem til, er den rigtige løsning. 

Så er der test fasen - produktet skal gennemtestes - så skal der fyldes indhold på, så skal den testes igennem igen - og så til sidst kører man lige en test om der skulle være døde links, altså sider der ikke er færdige eller eksisterer - henvisninger der havner ude i ingenting og om alt er hvor det forventes. Ved aflevering står det klart at du har et overlegent produkt. I en klasse over gennemsnittet. At din side er en af den slags, man bare elsker at besøge. En af de sider hvor man faktisk ikke tænker over det, men alt er hvor det skal være, det hele duer, man kan bruge ret lang tid på den side... Og man har bare en god oplevelse. Og får en følelse af at dit produkt er kvalitet. For alt fungerer som det skal i denne virksomhed... Det koster selvfølgelig. Det er den dyre løsning. Og enhver der siger de kan gøre det billigt, går på kompromis et eller andet sted. 

Hvis man ikke har råd til den slags kvalitet, er der masser af billigere løsninger. Selvfølgelig er der det. Men man kan ikke både få det billigt, hurtigt og i højeste kvalitet. Det strider mod de fysiske love. Men velvidende lang fra de fleste har samme budget som Georg Jensen, til deres websites, kan man også få fede, holdbare budgetvenlige løsninger her hos for the nude spaces. Sig til hvis du går og overvejer at give din webløsning en opgradering. Kontakt mig her

 

Sociale medier, SEO og stats

Så arbejder jeg på højtryk for Designhaus. I de næste 3 måneder vil jeg være at finde på deres adresse i dagstimerne, for opgaverne er mange og lærredet er så godt som blankt. 

 

  Den lå lige til højrebenet - gjorde den ikke?

Den lå lige til højrebenet - gjorde den ikke?

Der skal udarbejdes en cross-media strategi hvori vi allerede på dag 7, er viklet godt og grundigt ind i opbygningen af virksomhedernes profiler på sociale medier, i etableringen af relevante nyhedsbreve, SEO på hjemmesiderne, UTM-links, KPI'er, CTA, OMG og alle de andre forkortelser som I jo sikkert kender. Har aldrig været mere glad for Analytics og Page ranking... Vi ved hvor du bor og hvilken farve underbukser du har på idag... Muhahahaha!!! Ej, spøg til side.

Det er jo skide smart og rart at vi kan dokumentere og blære os med de tydelige resultater som kan måles og vises på online markedsføring. Jeg mener bare det er rigtig vigtigt at man ikke lader sig friste til at skubbe off-line markedsføring i baggrunden af den årsag. Jeg er overbevist om at online og offline supplerer hinanden optimalt. 

  visuelt kræs til de der sociale medier alle snakker om. Når man har et lækkert visuelt produkt, flaunt it! på Instagram. Det er oplagt!

visuelt kræs til de der sociale medier alle snakker om. Når man har et lækkert visuelt produkt, flaunt it! på Instagram. Det er oplagt!

... Men skriv/ring hvis der er noget. Vi kan altid sludre lidt.

Prepper til nye projekter

Mandag starter jeg på et nyt 3 mdr.'s projekt for Designhaus. Og jeg vil da være toptunet til det! Glæder mig rigtig meget til at udarbejde en cross-media strategi, online kampagner, indstille sociale medier i Deres favør og alt muligt andet godt fra e-koncept skuffen. 

  Husk at nyde det du laver!!

Husk at nyde det du laver!!

Ja, det ser hårdt ud, ikke?litteratur til hhv.: SEO  'SEO Made simple'- Michael H. Fleischner, Landingpages og hvordan filan man grejer den optimalt 'LANDING PAGE OPTIMIZATION' - Tim Ash, og til de der Social Medier som alle snakker om og bruger lidt underligt '500 Social Media Marketing tips' - Andrew Macarthy. Dig in!

BTW! Har du noget rigtig godt litteratur du vil anbefale mig, så smid lige en kommentar. Tak og dejlig dag derude!