Tænk din markedføring inspirerende, engagerende - som denne kampagne

En kampagne fra IBM som i den grad inspirerer og engagerer. Fordi den er genial-relevant*.

Hvordan får man sit budskab igennem i ens markedsføring? Hvordan gør man det relevant? Se på IBM her. Og lad dig inspirere. For denne kampagne er virkelig inspirerende! Hvis du, lige som jeg, får en enorm appetit på at tænke og udføre din markedsføring anderledes, i dette øjeblik - så er jeg et opkald væk! 

Hvad synes du om video´en her? Finder du den inspirerende?

Der er rigtig mange måder at markedsføre sig på. Og lige så mange holdninger til hvad der er mest effektivt. Det er trættende i længden at høre på. Også lidt kedelige at se på. Men så kom denne kampagne! Og se lige hvor stor en impact det gør, i menneskers liv. Modtageren får unægteligt en følelse af at IBM oprigtigt interesserer sig for dem. IBM vil gerne høre deres gode ideer - men de viser også at de kender deres behov. Og det er lige dér hele genial-relevansen opstår. Når du kender din målgruppes behov.

 

- tyg på det lidt. Hvad sker der når man imødekommer et behov?

 

Man bliver glad, ik?

Det er den der lille bitte følelse man får inde i maven, når man opdager hvor genial-relevant denne kampagne er - i sammenhængen, byrummet, for modtageren - den der kriller, boblende fornemmelse. Det er dén du vil finde frem i din målgruppe. Er du med? Ved du hvorfor den form for markedsføring virker? Fordi det er en følelse du skaber. Og følelser hænger fast i folk. Følelser skaber en erindring.** Et øjeblik. En oplevelse.

I mit eget arbejde, får man af og til kunder som virkelig tør gå efter følelserne. Da Cafeministeriet i Aalborg skulle fejre deres 10 års jubilæum, turde de netop dét. Så vi lavede en rigtig sjov kampagne, i stedet for en standard reception, som er sådan lidt (kedelig) traditionel. (Læs mere om kampagnen her.) Vi gik efter at give noget tilbage til alle de gæster som havde gjort det muligt at fejre 10 års jubilæum. Gøre noget for dem. Gøre folk glade. Det fik vi fantastisk respons på. Facebook boblede med indslag og vi lavede sågar endnu en film for at opsummere dagen efterfølgende:

Eller da UCN skulle have visualiseret ´De Digitale Dage´ på KUNSTEN i Aalborg. Her fik jeg også lov til at være med og vi gik all in. Med en stor installation på KUNSTEN, som visualiserede hvordan KUNSTEN ser ud den da idag, efter den store revitalisering af bygningen, fik jeg virkelig lov til at sprede mine konceptudviklings-vinger. Det var vigtigt for os at man kunne opleve og få en følelse med sig hjem, efter et besøg på vores installation. Den kan du læse mere om her og her.
 


Lyder det som noget du trænger til? En god gang sjovt markedsføring? så henvender du dig bare til mig - benyt dig af kontakten herunder:

*Genial-relevant er et udtryk jeg lige har opfundet fordi jeg mener det mangler. Ofte.
** Buyology af Martin Lindstrøm (En bog fyldt med gode videnskabelige undersøgelser af markedsføringen effekt på mennesker.)

Sociale Medier: Annoncering på Instagram

Annoncering på Instagram; hvordan & hvorfor? 

Instagram har åbnet op for sponseret indlæg og annoncering. Det betyder man nu, ligesom på facebook, kan spamme ens følgere og ens følgeres venner med købt se-tid. 

Om ikke instagram i hele sin ånd, handler om intimitet og guilty peasures... Det vil jeg ikke hårdnakket påstå. Derfor kan jeg godt tro at annonceringen vil spolere det ellers så skønne åndehul vi havde i Instagram appen. 

Okay, så nyhed eller ej, det er så facebook der ejer Instagram nu. Det kan forklare hvorfor du skal gøre sådan her, for at annoncere på Instagram:

1.Du har selvfølgelig en Instagram konto og kan huske dine loginoplysninger. Så hvis ikke du allerede har en Facebook for Business Manager konto, skal du lige oprette sådan en.

 Scroll ned i bunden og start!

Scroll ned i bunden og start!


 

2.Forbind din konto på facebook, med din Instagramkonto:

 Klik på virksomhedsindstillinger:

Klik på virksomhedsindstillinger:

 Så vælger du Instragram-konti

Så vælger du Instragram-konti

 Skriv dine login oplsyninger til den konto du gerne vil administrere

Skriv dine login oplsyninger til den konto du gerne vil administrere


 

5. Tilføj alle dine kunder/sider

 Hvis du tilføjer dine kunder/sider her - kan du nemlig allerde nu, gå igang med at oprette annoncer for dem - både på facebook og nstagram - i næste trin!

Hvis du tilføjer dine kunder/sider her - kan du nemlig allerde nu, gå igang med at oprette annoncer for dem - både på facebook og nstagram - i næste trin!


 

4. Gå ind i Power-editor (men den virker ikke i Safari - brug Chrome)

instagram-annoncering

 

6. Følg facebooks vejledning - find den her

BUM! Men overvej det inden du begynder at annoncere på Instagram. Tænk over hvorfor du vil gøre det og hvordan. Det skal være så relevant som overhovedet muligt for dine følgere - så det virker som en service du yder, frem for at du forsøger at sælge dem noget.

Som når jeg nu siger; hvis du har brug for hjælp til det her, så ring eller skriv til mig... 

Online strategi, strategi, strategi...

Ordet ´strategi´tager pusten fra mange. Man tænker at det er en kæmpe mundfuld som er umulig at købe sig fra...

Det kan det også sagtens være. En stor mundfuld. Og relativt dyrt. Alt efter ambitioner og målsætninger. Men det kan også være en lille overskuelig plan. 

En strategi er en plan for hvordan man når ens mål - og den eneste måde hvorpå man effektivt når ens mål.
— Camilla L. Schulze - Indehaver af ftns

Derfor er det en god investering at lave en online strategi - hurtigst muligt. Find ud af hvad der er dine målsætninger og hvad der skal til for at du kommer derhen. Skriv det ned. Kig på det og noter dig hver gang du har nået et delmål. Det et altid fedt at skrive den der sms: "Vi skal fejre - tager du bobler med?" For når man laver en strategi - en plan, med delmål - som man når, kan man netop fejre at indsatsen giver pote. 

Det et altid fedt at skrive den der sms: Vi skal fejre - tager du bobler med?
  Og så få den der MMS tilbage: "Er på vej... Har også kage med!"

Og så få den der MMS tilbage: "Er på vej... Har også kage med!"

Ikke at lave en strategi, vil være som at sige; jeg vil gerne over vejen - derhen - så jeg tager lige bind for øjnene og går... Og så er der heller ikke så mange åbentlyse grunde til at fejre med den metode. Nærmere tvært imod.

Hvad kan man så lave en online strategi for?

Du kan lave en strategi for alt hvad der er et mål. Eks.: 

  • Vi vil gerne være den restaurant i byen, regionen eller landet, der er kendt for at være 100% bæredygtig
  • Jeg skal øge min omsætning med 100% inden for en periode på 4. kvartaler
  • Vi vil have vores CSR strategi bliver kendt blandt vores kunder
  • Vi skal have udarbejdet en ny Visuel Identitet som skal brandes til en specifik målgruppe med det resultat til følge. 
  • Vi vil gerne have flere møder, fordi det er her vores slag sker. 
  • Vi vil sælge flere køkkener, biler, huse, smykker... The sky is the limit som man siger. Der er lige så mange variationer i målsætninger, som der er forskellige virksomheder. Og den strategi man vælger at bruge i sin online markedsføring, eller off-line markedsføring, skal tilpasses dine behov.

I denne Cross-media strategi havde vi nogle KPI´er (key performance indicators) der hed øget mødebooking, øget trafik til hjemmesiden; unikke besøgende/sessionstid/sessioner/nyhedsbrev, facebook likes og leads til hjemmesiden, Google Pagerank, AdWords, søgeord på Google og Page Rank. Vi fastsatte nogle mål og sørgede for at overvåge resultaterne med de rette overvågningssystemer. 

 

... altså, man kan lave en strategi for alt. Jo mere specifik og effektiv det forventes den skal være, jo mere tid skal der investeres i at sikre de kanaler, metoder og taktikker man vil benytte, også afføder de ønskede resultater. Og ja, det kan man godt sikre. Det er den slags jeg laver: kontakt mig her, hvis du synes det lyder relevant for dig og din situation. Eller hvis du bare har brug for lidt sparring til at komme igang med din online markedsføring - som en strategi jo grundlaget for.

Det vigtige er bare at der sker noget. 

Martin Lindstrøms svar om tilgængelighed på LinkedIn

Jeg spurgte Martin Lindstrøm hvorfor han var så tilgængelig på LinkedIn. Hans svar gav mig stof til eftertanke...

 

Martin Lindstrøm accepterede mig i sit netværk på LinkedIn - ikke bare det! Men pling! Der lå en mail fra ham i min inbox. Han havde skrevet tilbage. Åh gud, nu elsker jeg ham endnu mere...  

Men har han ikke fat i noget (en af verdens største markedføringsguruer... Geee, you think!?) ham Martin? Har man ikke en forventning om at der er adgang til stort set alle nu? Med alle de kommunikationskanaler vi har at gøre med, er det så ikke lidt arrogant - på den gammeldags måde - ikke at være tilgængelig? 

Det er rigtigt at hvis man vil gøre sig selv tilgængelig på denne måde, skal man investere i det - for man har ikke lyst til at der udspiller sig en shitstorm i ens nærvær. Den slags skal håndteres i opsejlingen og det kræver selvfølgelig en indsats. At man investerer tid. Men faktum er, at brugerinvolvering er det nye sort og måde at drive dit produkt i den rette retning. 

Se nu bare hvor speciel Martin har fået mig til at føle, jeg er. Det er ganske vist 3/4 år siden - men nu sidder jeg alligevel her og reflekterer over det. Snakker om ham. Og giver en masse Goodwill til Martin. 

... han skriver ´Pas godt på dig selv´... It´s the beginning of a beautiful friendship <3

 

Det kan godt betale sig at tænke ud i værdikæderne, influenterne og give. Det kommer tilbage til én på et tidspunkt. Og det Martin gør her, tager ham to sekunder, men har en effekt. Se... han skriver `Pas godt på dig selv´ ... It´s the beginning of af beautiful friendship <3

Jeg tror på det.

 

markedsføring_forthenudespaces.jpg
 

Responsive websites og god Informations Arkitektur

Der er mange der er oppe på dupperne pt. fordi Google har annonceret de vil opgradere sider på Deres søgemaskiner, der er Responsive. Og implicit siger de nedgraderer ikke-responsive sider, da de vurderes mindre relevante givet den voksende mobil-trafik. 

Det Google siger, er at de prioriterer brugeroplevelse/ god service over alt andet. Og nu skal man lytte efter: 

Har du ikke en responsive side - opfattes det som at du er ligeglad med dine brugere.
— Camilla L. Schulze - for the nude spaces
 Pr. 21.04.2015 har Google annonceret de vil opgradere mobilvenlige, også kaldet; responsive, websites.&nbsp;

Pr. 21.04.2015 har Google annonceret de vil opgradere mobilvenlige, også kaldet; responsive, websites. 

Og hvis du tænker at det er lidt ligegyldigt, så skal jeg være den første til at fortælle dig; det er det ikke. For du kan være helt sikker på at dine konkurrenter vil gavne af denne indstilling. Den der ikke forstår vigtigheden af det her, bliver usynlig på Google og overhalet af sine konkurrenter. Så, lad være med at slå det hen. 

Internettet er blevet vores tids gågade. Vores tids hovedgade. Her vi handler, søger tilbud, søger viden, leverandører, partnere, produkter - oplevelser.

Det er bare vigtigt at når nogen går ind i din virtuelle butik eller dit virtuelle kontor (som dit website er) mødes de med en følelse af at I er meget glad for at se dem.
— Camilla L. Schulze - for the nude spaces

Hvis dit kontor/ din butik ikke er indrettet til at tage imod dine gæster - dit produkt står pakket ned i kasser man slet ikke kan se, som når man bruger sin mobil til at gå ind på en ikke responsive side eller man kan ikke få kontakt til nogen medarbejdere, fordi der ikke er en responsive menu og kontakt ikke er synlig, så mister du markedsandele for hvert besøg - for din side vil simpelthen ikke konvertere...

Det er ikke godt for omsætningen. Det vil alle være enige i - så hænger du lidt i bremsen i forhold til det her ´mobil-venlige´websites (kaldet responsive websites) - så er det tid til at komme i gear og blive konkurrencedygtig på den mest populære søgemaskine der findes i Danmark: Google!

En god start er at sikre din Informations Arkitektur er i orden - ved du ikke hvad det er? Jeg har skrevet et indlæg om det her på bloggen, men ellers, så kontakt mig, for at få lidt mere styr på hvad 1.ste skridt skal være.

Det er ikke kompliceret. Det er ikke et problem. Det er en vigtig forbedring af det eksisterende.

Vil du gerne vide lidt om priser og muligheder, så læs her >>

Du kan få kontakt til mig her >>

 

Prepper til nye projekter

Mandag starter jeg på et nyt 3 mdr.'s projekt for Designhaus. Og jeg vil da være toptunet til det! Glæder mig rigtig meget til at udarbejde en cross-media strategi, online kampagner, indstille sociale medier i Deres favør og alt muligt andet godt fra e-koncept skuffen. 

  Husk at nyde det du laver!!

Husk at nyde det du laver!!

Ja, det ser hårdt ud, ikke?litteratur til hhv.: SEO  'SEO Made simple'- Michael H. Fleischner, Landingpages og hvordan filan man grejer den optimalt 'LANDING PAGE OPTIMIZATION' - Tim Ash, og til de der Social Medier som alle snakker om og bruger lidt underligt '500 Social Media Marketing tips' - Andrew Macarthy. Dig in!

BTW! Har du noget rigtig godt litteratur du vil anbefale mig, så smid lige en kommentar. Tak og dejlig dag derude!