Online strategi, strategi, strategi...

Ordet ´strategi´tager pusten fra mange. Man tænker at det er en kæmpe mundfuld som er umulig at købe sig fra...

Det kan det også sagtens være. En stor mundfuld. Og relativt dyrt. Alt efter ambitioner og målsætninger. Men det kan også være en lille overskuelig plan. 

En strategi er en plan for hvordan man når ens mål - og den eneste måde hvorpå man effektivt når ens mål.
— Camilla L. Schulze - Indehaver af ftns

Derfor er det en god investering at lave en online strategi - hurtigst muligt. Find ud af hvad der er dine målsætninger og hvad der skal til for at du kommer derhen. Skriv det ned. Kig på det og noter dig hver gang du har nået et delmål. Det et altid fedt at skrive den der sms: "Vi skal fejre - tager du bobler med?" For når man laver en strategi - en plan, med delmål - som man når, kan man netop fejre at indsatsen giver pote. 

Det et altid fedt at skrive den der sms: Vi skal fejre - tager du bobler med?
  Og så få den der MMS tilbage: "Er på vej... Har også kage med!"

Og så få den der MMS tilbage: "Er på vej... Har også kage med!"

Ikke at lave en strategi, vil være som at sige; jeg vil gerne over vejen - derhen - så jeg tager lige bind for øjnene og går... Og så er der heller ikke så mange åbentlyse grunde til at fejre med den metode. Nærmere tvært imod.

Hvad kan man så lave en online strategi for?

Du kan lave en strategi for alt hvad der er et mål. Eks.: 

  • Vi vil gerne være den restaurant i byen, regionen eller landet, der er kendt for at være 100% bæredygtig
  • Jeg skal øge min omsætning med 100% inden for en periode på 4. kvartaler
  • Vi vil have vores CSR strategi bliver kendt blandt vores kunder
  • Vi skal have udarbejdet en ny Visuel Identitet som skal brandes til en specifik målgruppe med det resultat til følge. 
  • Vi vil gerne have flere møder, fordi det er her vores slag sker. 
  • Vi vil sælge flere køkkener, biler, huse, smykker... The sky is the limit som man siger. Der er lige så mange variationer i målsætninger, som der er forskellige virksomheder. Og den strategi man vælger at bruge i sin online markedsføring, eller off-line markedsføring, skal tilpasses dine behov.

I denne Cross-media strategi havde vi nogle KPI´er (key performance indicators) der hed øget mødebooking, øget trafik til hjemmesiden; unikke besøgende/sessionstid/sessioner/nyhedsbrev, facebook likes og leads til hjemmesiden, Google Pagerank, AdWords, søgeord på Google og Page Rank. Vi fastsatte nogle mål og sørgede for at overvåge resultaterne med de rette overvågningssystemer. 

 

... altså, man kan lave en strategi for alt. Jo mere specifik og effektiv det forventes den skal være, jo mere tid skal der investeres i at sikre de kanaler, metoder og taktikker man vil benytte, også afføder de ønskede resultater. Og ja, det kan man godt sikre. Det er den slags jeg laver: kontakt mig her, hvis du synes det lyder relevant for dig og din situation. Eller hvis du bare har brug for lidt sparring til at komme igang med din online markedsføring - som en strategi jo grundlaget for.

Det vigtige er bare at der sker noget.