Informationsarkitektur & Sitemapping på website

Når man alligevel skal have lavet ændringer på ens site, er det en rigtig god ide at se på ens sidestruktur og hvordan informationerne på siden arbejder sammen - ikke kun for at få bedre SEO(søgemaskine optimering, altså; bedre visning på eks. vis Google søgemaskine) resultater, men for at dine besøgende får den optimale oplevelse ud af at besøge din side.

Her skal den besøgende gerne ende med at finde vej ud til virksomheden, komme i dialog eller med at udfylde book møde formen. De vil jo i virkeligheden gerne i kontakt og søger rådgivning eller specifikke løsninger, virksomheden tilbyder. Så jeg arbejder rigtig meget med link-buidling på sitet. Hvilken landingpage er de startet på og hvad har man brug for herefter.

Når man arbejder med brugeroplevelsen/UX ( UX = user experience/brugeroplevelse)på et website og med informations arkitektur på siden, er man ude i at arbejde på et mere omfattende projekt end blot at lave nogle menupunkter, et par gallerier og lidt tekst - man arbejder for at skabe forløb, oplevelser, gerne aha-oplevelser og forløsning. Det skal tale med brugeren og det brugeren har brug for og forventer. En oplevelse der gør livet lettere. Det kalder man også Service Design, i service design mentaliteten, drejer det sig om at skabe den bedste brugeroplevelse/UX og igennem relevans for din bruger og i sidste ende, selvfølgelig give dine brugere det det i virkeligheden søger. Det kan være et fysisk produkt, et møde, information eller en anden oplevelse/serviceoplevelse.

Så det betyder man faktisk skal kende ens bruger - og alt efter budget, tage højde for det i design og funktioner. For lad os sige det er ældre mennesker, så skal man måske være pædagogisk i ens antagelser omkring hvad der er common sense. For ældre mennesker ved måske ikke at du kan klikke på dét ikon og så henter den aftalen ned til din kalender eller dét ikon, så gemmer den et digitalt visitkort... For blot at nævne nogle få eksempler. Men sagen er at i UX ligger der altså et stort stykke arbejde og afhængigt af kvaliteten af det arbejde, bliver resultatet. 

Et rigtig gennemarbejdet projekt, kræver alt lige fra analyse af din virksomhed, markedet, målgruppen - deres behov, adfærd og forventninger - de oplysninger skal man ud at finde og herefter bearbejde. Så skal der arbejdes med hele strukturen i din side, den måde dine oplysninger og indhold skal være tilgængelige på. Så skal din virksomhed formidles i sprog og det visuelle. I oplevelsen af at besøge dit site. Når man har webdesign på plads, skal alt det bagved understøtte alle de konklusioner, du er kommet frem til, er den rigtige løsning. 

Så er der test fasen - produktet skal gennemtestes - så skal der fyldes indhold på, så skal den testes igennem igen - og så til sidst kører man lige en test om der skulle være døde links, altså sider der ikke er færdige eller eksisterer - henvisninger der havner ude i ingenting og om alt er hvor det forventes. Ved aflevering står det klart at du har et overlegent produkt. I en klasse over gennemsnittet. At din side er en af den slags, man bare elsker at besøge. En af de sider hvor man faktisk ikke tænker over det, men alt er hvor det skal være, det hele duer, man kan bruge ret lang tid på den side... Og man har bare en god oplevelse. Og får en følelse af at dit produkt er kvalitet. For alt fungerer som det skal i denne virksomhed... Det koster selvfølgelig. Det er den dyre løsning. Og enhver der siger de kan gøre det billigt, går på kompromis et eller andet sted. 

Hvis man ikke har råd til den slags kvalitet, er der masser af billigere løsninger. Selvfølgelig er der det. Men man kan ikke både få det billigt, hurtigt og i højeste kvalitet. Det strider mod de fysiske love. Men velvidende lang fra de fleste har samme budget som Georg Jensen, til deres websites, kan man også få fede, holdbare budgetvenlige løsninger her hos for the nude spaces. Sig til hvis du går og overvejer at give din webløsning en opgradering. Kontakt mig her